{"id":1763,"date":"2024-03-10T12:23:58","date_gmt":"2024-03-10T11:23:58","guid":{"rendered":"https:\/\/www.kulturminnerett.no\/?page_id=1763"},"modified":"2024-05-18T17:54:24","modified_gmt":"2024-05-18T15:54:24","slug":"artikler","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.kulturminnerett.no\/artikler\/","title":{"rendered":"ARTIKLER"},"content":{"rendered":"\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Artikler<\/h1>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

\u00a0Under er noen praktisk rettede artikler, bl.a. om bruken fredes, kan du ta med deg hjem gamle ting fra utlandet, eller hvem har egentlig ansvaret for kulturminnet.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t

\n\t\t\t\t\t
\n\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Se gjennom v\u00e5re artikler<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\n
\n <\/span>\n\t\t\t

\n\t\t\t\n\t\t\t\t \n\t\t\t\t\t\tNyeste artikler\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t<\/h2> <\/span>\n\n\t\t\t\n <\/div>\n\n\t\t\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\n
\n\t
\n\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t<\/a>\n\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\n\n\t\t\t

Kulturminner som bygger p\u00e5 sagn og forestillinger<\/a><\/h3><\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t \n\n\t\t\t\t<\/i>Av<\/span>Michael Kahn<\/a>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t \n\t\t\t\t<\/i>\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tapril 2, 2024\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t<\/span>\n\t\t\t \n\t\t\t\t<\/i>Kulturmilj\u00f8<\/a>\n\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\tEt kulturminne forst\u00e5s vanligvis som spor mennesker har etterlatt seg i v\u00e5rt fysiske milj\u00f8 \u2013 direkte eller...\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\n\t\t\t
\n
\n
\n\t\t\t\t\tLES MER<\/a> <\/div>\n <\/div>\n <\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t<\/div>\n<\/div>\n\n
\n\t
\n\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t<\/a>\n\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\n\n\t\t\t

Historien bak dagens kulturminnelov<\/a><\/h3><\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t \n\n\t\t\t\t<\/i>Av<\/span>Michael Kahn<\/a>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t \n\t\t\t\t<\/i>\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tapril 2, 2024\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t<\/span>\n\t\t\t \n\t\t\t\t<\/i>Kulturmilj\u00f8<\/a>\n\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\tUtarbeidelse kulturminneloven var det f\u00f8rste selvstendige lovarbeid som Stortinget vedtok etter...\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\n\t\t\t
\n
\n
\n\t\t\t\t\tLES MER<\/a> <\/div>\n <\/div>\n <\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t<\/div>\n<\/div>\n\n
\n\t
\n\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t<\/a>\n\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\n\n\t\t\t

Hvem har ansvar for \u00e5 beskytte kulturminnene?<\/a><\/h3><\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t \n\n\t\t\t\t<\/i>Av<\/span>Michael Kahn<\/a>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t \n\t\t\t\t<\/i>\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tapril 2, 2024\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t<\/span>\n\t\t\t \n\t\t\t\t<\/i>Kulturminner<\/a>\n\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\u00c5 beskytte kulturminner er formelt sett en offentlig interesse, selv om de aller fleste kulturminner er i privat...\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\n\t\t\t
\n
\n
\n\t\t\t\t\tLES MER<\/a> <\/div>\n <\/div>\n <\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t<\/div>\n<\/div>\n\n
\n\t
\n\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t<\/a>\n\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\n\n\t\t\t

Inn- og utf\u00f8rsel av kulturminner.<\/a><\/h3><\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t \n\n\t\t\t\t<\/i>Av<\/span>Michael Kahn<\/a>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t \n\t\t\t\t<\/i>\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tmars 28, 2024\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t<\/span>\n\t\t\t \n\t\t\t\t<\/i>Kulturminner<\/a>\n\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\tEtter kulturminneloven er det forbudt \u00e5 ta et fredet kulturminne fra Norge med seg til utlandet p\u00e5 permanent basis...\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\n\t\t\t
\n
\n
\n\t\t\t\t\tLES MER<\/a> <\/div>\n <\/div>\n <\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t<\/div>\n<\/div>\n\n
\n\t
\n\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t<\/a>\n\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\n\n\t\t\t

Det sektorovergripende ansvaret for kulturminner.<\/a><\/h3><\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t \n\n\t\t\t\t<\/i>Av<\/span>Michael Kahn<\/a>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t \n\t\t\t\t<\/i>\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tmars 17, 2024\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t<\/span>\n\t\t\t \n\t\t\t\t<\/i>Forvaltning<\/a>\n\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\tN\u00e5r en kommune fastsetter en reguleringsplan, eller n\u00e5r et milj\u00f8direktoratet vurderer et inngrep i naturen, kan de...\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\n\t\t\t
\n
\n
\n\t\t\t\t\tLES MER<\/a> <\/div>\n <\/div>\n <\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t<\/div>\n<\/div>\n\n
\n\t
\n\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t<\/a>\n\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\n\n\t\t\t

Samiske kulturminner<\/a><\/h3><\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t \n\n\t\t\t\t<\/i>Av<\/span>Michael Kahn<\/a>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t \n\t\t\t\t<\/i>\t\t\t\t\n\t\t\t\t\tfebruar 11, 2024\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t<\/span>\n\t\t\t \n\t\t\t\t<\/i>Forvaltning<\/a>\n\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\tAlle samiske kulturminner eldre enn 31. desember 1917 er automatisk fredet etter kulturminneloven. Hva er samiske...\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\n\t\t\t
\n
\n
\n\t\t\t\t\tLES MER<\/a> <\/div>\n <\/div>\n <\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t<\/div>\n<\/div>\n\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Mer om kulturminnerett<\/h1>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Selskapet Kulturminnerett tilbyr juridisk avklaringer, utredninger og kurs om kulturminneloven, plan-
og bygningsloven og tilgrensede regelverk i forbindelse med kulturminner. Juss om kulturminner,
kulturminnejuss, omfatter en rekke ulike lover og bestemmelser, men kulturminneloven og plan- og
bygningsloven er de som regulerer de fleste verneverdige objekter. Eiendomsjussen for fredete eller
vernede boliger, byggverk og anlegg er s\u00e6rlig preget av de r\u00e5dighetsbegrensninger som gis som f\u00f8lge
av fredningen eller vernet.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Kulturminnerett er et av sv\u00e6rt f\u00e5 selskap som har kulturminnejurist, og spisskompetanse p\u00e5
rettssp\u00f8rsm\u00e5l knyttet til kulturminner og kulturmilj\u00f8. <\/p>\n

<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Under gis det en kort innf\u00f8ring og forklaring p\u00e5 sentrale trekk og enkelte begrep som ofte g\u00e5r igjen i\nkulturminneretten:<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Kulturminneloven<\/h1>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Kulturminneloven regulerer de nasjonalt viktigste kulturminnene og ,
kulturmilj\u00f8ene. De omtales ofte \u00e5 ha nasjonal kulturhistorisk verdi. Med nasjonal verdi menes som
regel at kulturminner eller kulturmilj\u00f8er er knyttet til viktige faser og forhold i landets historie. Det er
med andre ord viktig for nasjonens identitet \u00e5 ta vare p\u00e5 objektet. Loven har et s\u00e6rlige skillelinjer
mellom kulturminner som eldre enn 1537 og de som er yngre. Skillet er satt til reformasjonen. De
kulturminner som er eldre enn 1537 er automatisk fredet, og blir automatisk ansett for \u00e5 ha nasjonal
verdi. Tidligere ble disse omtalt som fornminner. For arkeologiske kulturminner vil det gjennomf\u00f8res
en arkeologiske unders\u00f8kelse, og basert p\u00e5 hva som avklares i den arkeologiske unders\u00f8kelsen, kan
det det i dispensasjonen stilles krav om arkeologisk granskning eller arkeologisk utgravning Det er
ogs\u00e5 en rekke andre fredningskategorier som skipsfunn, l\u00f8se kulturminner, for eksempel funne ved
metalldetektor, omr\u00e5defredninger, kulturmilj\u00f8fredninger og midlertidig fredninger. De kulturminner
som er yngre enn 1537 kan fredes ved enkeltvedtak – vedtaksfredning. Dersom det skal gj\u00f8res tiltak i
fredet kulturminne m\u00e5 det s\u00f8kes om dispensasjon fra fredningen.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Plan- og bygningsloven<\/h1>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Plan- og bygningsloven regulerer blant annet kulturminnene med lokal eller
regional kulturhistorisk verdi. Dette kan gj\u00f8res ved hensynssoner i kommune- eller reguleringsplaner
med tilh\u00f8rende verne eller bevaringsbestemmelser eller retningslinjer. Typisk kan det v\u00e6re
bestemmelser eller retningslinjer som p\u00e5legger hvilke hensyn som skal tas til bevaring av
eksisterende bygninger og annet kulturmilj\u00f8 eller hva som s\u00e6rlig skal legges vekt p\u00e5 av hensynet til
viktige historiske, arkitektoniske og andre kulturelle verdier p\u00e5 et byggverk. Det kan ogs\u00e5 skje ved
generelle bestemmelser til kommuneplanens arealdel. Dersom det skal gjennomf\u00f8res tiltak som ikke
er forenelige med de bestemmelser og retningslinjer som er gitt i planen m\u00e5 det s\u00f8kes om
dispensasjon. I byggesakskapitlet er det gitt s\u00e6rlige regler knyttet til visuelle kvaliteter ved tiltak p\u00e5
bygg med kulturhistorisk verdi.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Hva er et kulturminne?<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Kulturminner er alle fysiske spor etter folk f\u00f8r oss. Ikke alle kulturminner er fredet eller vernet.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Hva betyr det at noe er fredet eller hva betyr det at et hus er vernet?<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

At et hus, bygg eller anlegg er
fredet eller vernet betyr at det er begrensninger i hva som fysisk kan gj\u00f8res p\u00e5 byggverkene. Hvilke
begrensninger det er tale om vil variere. Det er en rekke ulike verne- og frednings typer som springer
ut av kulturminneloven, plan- og bygningsloven og naturmangfoldloven \u2013 som alle gir ulike former
for begrenset r\u00e5derett p\u00e5 eiendommen, ulikt omfang og rekkevidde. R\u00e5dighetsbegrensningene
springer fra at \u00abethvert tiltak er forbudt\u00bb til relativt stort handlingsrom for eier.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Gis det \u00f8konomisk dekning og \u00f8konomisk tilskudd til eiere av fredete og vernede hus, bygg og\nanlegg?<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Det er flere tilskuddsordninger som gjelder for fredete og vernede hus, bygg og anlegg.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Gis det \u00f8konomisk dekning og \u00f8konomisk tilskudd til eiere av fredete og vernede hus, bygg og\nanlegg?<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Fylkeskommunene og Riksantikvaren har ulike tilskuddordninger for eiere av fredete kulturminner, mens kommuner og Kulturminnefondet p\u00e5 R\u00f8ros tilbyr tilskudd til vernede og bevaringsverdige hus og byggverk.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Hva er kulturarv?<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Kulturarv er ofte brukt som en samlebetegnelse for materiell og immateriell kulturhistorie.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Hva er et fredningsvedtak?<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Et fredningsvedtak er et enkeltvedtak hvor r\u00e5dighetsbegrensningene\u00a0fremkommer. Begrensningene i hva som fysisk tillates av endringer p\u00e5 et bygg er ofte knyttet til det\u00a0som s\u00e6rpreger bygget i et kulturhistorisk perspektiv og det som dannet grunnlaget for fredningen. Det er Riksantikvaren som fatter de aller fleste fredningsvedtak, mens fylkeskommunene og sametinget er gitt myndighet til \u00e5 gi dispensasjoner, unntak fra fredningen. I fredningsvedtaket kan det ogs\u00e5 fremg\u00e5 hva som legges vekt p\u00e5 ved dispensasjon og hvilket handlingsrom eier har.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Hva er et automatisk fredet kulturminne?<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Et automatisk fredet kulturminne er fredet direkte i loven.
Objektene som omfattes av den automatiske fredningen er listet opp i kulturminneloven \u00a7 4. Dette
kan v\u00e6re gravhauger, steinalderboplasser, helleristninger, dyrkingslag, bautasteiner og en sv\u00e6rt
mange andre levninger. Felles vilk\u00e5r for disse er at de m\u00e5 v\u00e6re eldre enn 1537. Fra dette gj\u00f8res det
noen unntak. Dette gjelder samiske faste kulturminner, de m\u00e5 v\u00e6re fra \u00e5r 1917 eller st\u00e5ende
erkl\u00e6rte byggverk med opprinnelse fra perioden 1537 \u2013 1649.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Hva er arkeologisk kulturminner?<\/h1>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Fysiske spor og levninger, der arkeologisk utgravning og dokumentasjon utgj\u00f8r hovedkildene til kunnskap om tidligere tider. Arkeologiske kulturminner er s\u00e6rlig viktig kunnskapskilde der det ikke finnes samtidig skriftlige kilder.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Hva er arkeologisk kulturminner?<\/h1>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Det kan gis unntak fra fredningene gjennom dispensasjonsvedtak, men det er en rekke vilk\u00e5r som m\u00e5 innfris.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Hva er antikvariske prinsipper?<\/h1>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Prinsipper som skal f\u00f8lges ved tiltak p\u00e5 fredete og vernede hus, bygg og anlegg. Det kan v\u00e6re krav om \u00e5 bytte likt mot likt, bruk av tradisjonelle materialer og bruk av tradisjonelle metoder<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Hva er forskriftsfredet kulturminner?<\/h1>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Noen fredninger skjer ved forskrift, ikke enkeltvedtak. I\u00a0hovedsak er dette kulturmilj\u00f8fredninger og fredninger av statens kulturhistoriske byggverk.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Hva er kulturlandskap?<\/h1>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Kulturlandskap er ofte betegnelsen p\u00e5 landskap som s\u00e6rlig er p\u00e5virket av
mennesker over tid, slik at naturmangfoldet, vekster og dyr\/innsekter, har tilpasset seg landskapet.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Hva er antikvarisk restaurering?<\/h1>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Antikvariske restaurering inneb\u00e6rer helt eller delvis tilbakef\u00f8re en bygning til en tidligere tilstand<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Hva er transformasjon av fredete eller verneverdige byggverk?<\/h1>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Transformasjon inneb\u00e6rer at eldre bygninger tilpasses en ny bruk eller ny funksjonalitet, men at de vesentligste kulturhistoriske kvaliteter beholdes.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Hva er SEFRAK?<\/h1>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

SEFRAK er en liste over bygg i Norge oppf\u00f8rt f\u00f8r 1900. SEFRAK har ingen selvstendig
juridisk betydning eller gir noen r\u00e5dighetsbegrensninger, men gitt alderen til de byggverk som er<\/p>

oppf\u00f8rt i registrert kan det v\u00e6re en indikasjon p\u00e5 at de har kulturhistoriske kvaliteter som gj\u00f8r at de
blir gitt et vern.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Kan bruken av en bygning fredes?<\/h1>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

(F\u00f8rste gang publisert i Bygg og bevar, 2021.)<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Fredningen etter kulturminneloven\u00a0kan kun knytte seg til fysiske forhold. Likevel vil det v\u00e6re slik at
fredning p\u00e5 et indirekte vis vil kunne hindre en endret bruk. Bakgrunnen for dette er at endret bruk
av en bygning kan medf\u00f8re fysisk endring gjennom slitasje. Dessuten vil endret bruk ofte utl\u00f8se krav
og behov for fysiske endringer p\u00e5 bygningen.
Det ble nesten folkeoppr\u00f8r\u00a0da \u00e6rverdige Caf\u00e9 Erichsen i Nordre gate 8 i Trondheim la ned sin drift i
2007 etter 93 \u00e5rs drift. S\u00e6rlig da det ble kjent at en st\u00f8rre kleskjede skulle overta lokalene. Noen tok
til orde for \u00e5 frede Caf\u00e9 Erichsen, for dermed \u00e5 sikre fortsatt drift og for \u00e5 hindre en omregulering.\u00a0 Et
fors\u00f8k p\u00e5 \u00e5 sikre drift gjennom fredning hadde neppe v\u00e6rt s\u00e6rlig vellykket. Kafeen la ned sin drift av
kommersielle grunner. Lokalene med fast inventar kunne nok ha blitt fredet dersom en mente at den
hadde nasjonal verdi, men det har ikke gitt noen garanti for kaf\u00e9drift. En ville kanskje risikert tomme
lokaler.<\/p>


Et fredningsvedtak etter kulturminneloven\u00a0\u00a7 15 vil vanligvis ikke si noe om hva slags bruksform\u00e5l en
fredet bygning b\u00f8r ha i framtiden. Normalt vil fredningsvedtaket ha diverse bestemmelser som
presiserer og begrenser fysisk endringer p\u00e5 bygningen. Et fredningsvedtak gir uttrykker for hvilke
tiltak som kan forbys \u00ab- – eller p\u00e5 annen m\u00e5te regulere alle typer tiltak som er egnet til \u00e5 motvirke
form\u00e5let med fredningen – -\u00bb, jf kulturminneloven \u00a7 15 tredje ledd.
Dette forhindrer likevel ikke\u00a0at en fredet bygning omreguleres til annen bruk. Det p\u00e5hviler imidlertid
kommunene, som reguleringsmyndighet, \u00e5 se til at fredede bygninger ikke omreguleres til en bruk
som medf\u00f8rer vesentlig \u00f8kt slitasje p\u00e5 bygningen. Tilsvarende vil det kunne gjennomf\u00f8res
seksjonering av en bygning, til flere eller f\u00e6rre boenheter, uten s\u00e6rlig tillatelse etter
kulturminneloven \u00a7 15 a. Men ofte vil seksjonering medf\u00f8re krav til fysiske endringer,[1]\u00a0noe som
normalt utl\u00f8ser dispensasjonsplikt etter kulturminneloven.
Mange vil hevde at bruk er den beste form for vern\u00a0av en fredet bygning. P\u00e5standen kommer som
f\u00f8lge av det jevnlige vedlikeholdet eier eller bruker gjennomf\u00f8rer p\u00e5 brukte bygninger, i motsetning
til en tom bygning. Men for at \u00f8nsket og muligheten for at en bygning skal brukes, m\u00e5 ofte enkelte
fysiske forhold v\u00e6re p\u00e5 plass. Det kan eksempelvis v\u00e6re konkrete krav til sikkerhetstiltak. Dersom en
fredet bygning skal omgj\u00f8res til en kaf\u00e9, kan det utl\u00f8se krav fra kommunen om bedre r\u00f8mningsvei
eller krav om brannhemmende tiltak. Kafeen kan ikke tas i bruk f\u00f8r disse tiltak er p\u00e5 plass. Dersom
antikvariske myndigheter ikke gir tillatelse til gjennomf\u00f8ring av disse tiltak, vil fredningen indirekte
hindre endret bruk. I andre tilfeller kan det v\u00e6re behov for fysiske endringer som f\u00f8lge av rene
bekvemmelighetsgrunner. Bruk av fredet bygning som bolig, kan utl\u00f8se et \u00f8nske om innredning av
moderne bad og kj\u00f8kken. Eller bedret isolasjon og lysinnslipp.
Etter kulturminneloven \u00a7 15 a kan det, n\u00e5r det foreligger s\u00e6rlige tilfeller, gj\u00f8res unntak fra
fredningen av et byggverk eller anlegg, s\u00e5 lenge tiltaket ikke er vurdert som vesentlig inngrep. Med
vilk\u00e5ret \u00abs\u00e6rlig tilfelle\u00bb blir sp\u00f8rsm\u00e5let om det finnes gode grunner for at tiltaket skal tillates i strid
med fredningen.<\/p>

I vurderingen om det foreligger \u00abs\u00e6rlig tilfelle\u00bb\u00a0skal det etter forarbeidene legges vekt p\u00e5 tiltak som
er n\u00f8dvendige av hensyn til form\u00e5let med fredningen, tiltak av vesentlig samfunnsmessig betydning
og tiltak der det foreligger helt spesielle tilfeller for \u00f8vrig.
Tiltak som er \u00abn\u00f8dvendige av hensyn til form\u00e5let\u00bb\u00a0er tiltak som trekker i samme retning og sikrer
fredningen, typisk er dette tiltak som beskytter kulturminnet. Tiltaket kan v\u00e6re reparasjoner som
hindrer videre forfall av et fredet byggverk, herunder utskiftning av r\u00e5tne deler, eller
brannsikringsinstallasjoner. I helt spesielle tilfeller kan ogs\u00e5 flytting av et fredet byggverk tillates for \u00e5
unng\u00e5 videre forfall.
N\u00e5r det gjelder tiltak som har \u00abvesentlig samfunnsmessig betydning\u00bb\u00a0er dette tiltak som ikke
n\u00f8dvendigvis sikrer fredningen. Helsemessige interesser og alle typer sikkerhetshensyn vil kunne bli
vurdert som s\u00e6rlig tilfeller. Her kan man tenke seg en fredet bygning som er farlig \u00e5 bo i fordi det
ikke finnes r\u00f8mningsveier ved brann, eller at bygningen er helsefarlig fordi veggene har h\u00f8yt innhold
av asbest eller annet helsefarlig materiale. Tiltak for \u00e5 \u00f8ke sikkerhet og minske helserisiko, kan
vurderes opp mot s\u00e6rlige tilfeller. Andre viktige samfunnshensyn er behov for kommunikasjon,
infrastruktur og generell modernisering. Det finnes tilfeller hvor man har tillatt installering eller
modernisering av fasiliteter som moderne bad og kj\u00f8kken for at det fredete byggverket skal kunne
brukes som bolighus.\u00a0I blant kan ogs\u00e5 andre milj\u00f8hensyn veie tungt, for eksempel i tilfeller hvor
ildsteder i fredete byggverk og anlegg er s\u00e6rlig forurensende. Da kan det v\u00e6re aktuelt \u00e5 tillate
endringer som b\u00f8ter p\u00e5 dette. Jo flere som kan nyte godt av godet, desto tyngre veier
samfunnshensynet. Og p\u00e5 samme m\u00e5te; jo mer tvingende n\u00f8dvendig tiltaket er, desto tyngre veier
det. Forarbeidene nevner helt til slutt at s\u00e6rlig tilfelle ellers kan foreligge ved helt spesielle
tilfeller.\u00a0Passuset m\u00e5 forst\u00e5s som en sikkerhetsventil for de tilfeller hvor det ikke foreligger tiltak som
er n\u00f8dvendige av hensyn til form\u00e5let med fredningen eller tiltak av vesentlig samfunnsmessig, men
det ville likevel v\u00e6re urimelig \u00e5 ikke gi dispensasjon for det tiltakshaver s\u00f8ker om.
Svaret p\u00e5 sp\u00f8rsm\u00e5let er derfor at en fredning av et<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t

\n\t\t\t\t\t
\n\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Kontakt Oss<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Ta kontakt s\u00e5 svarer vi deg s\u00e5 fort vi kan.\u00a0<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Du kan skrive p\u00e5 melding i kontaktskjemaet dersom du lurer p\u00e5 noe om artiklene.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t

\n\t\t\t\t\t
\n\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t
\n\t\t
\n\t\t
\n\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Email<\/h4>

post@kulturminnerett.no<\/p><\/div><\/div>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Telefonnummer<\/h4>

958 18 416<\/p><\/div><\/div>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Adresse<\/h4>

Kj\u00f8pmannsgata 52,\n7010 Trondheim<\/p><\/div><\/div>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Organisasjonsnummer<\/h4>

925 151 408<\/p><\/div><\/div>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

\n
\n
\n
\nContact Us<\/legend>\r\n\r\n
\n\n\n\n\n\n
\r\n